Geen enkele ondersteuning in BIOS updates & updates van software in het algemeen? | PCSPECIALIST

Geen enkele ondersteuning in BIOS updates & updates van software in het algemeen?

johnij

Member
Hallo,

In mei dit jaar heb ik een Octane VI, 9900K, RTX2070, Corsair Vengeance, etc... gekocht via PCS hier in NL. Nu 6 maanden
later is er niet één update geweest van de software in "mijn downloads" hier op de website.

Mijn huidige BIOS versie is 1.07.20 (januari 2019) terwijl de laatste versie inmiddels op 1.07.27 staat (september 2019).
De EC F/W versie is 1.07.13 (januari 2019), de laatste versie is 1.07.16 (april 2019). Dus ondanks het feit dat de laptop in mei
in elkaar is gezet is zijn versies ouder dan de versies die al beschikbaar waren in mei dit jaar. Via hier is er geen enkele
mogelijkheid om de (V)BIOS versies te updaten want er zijn geen update tools wat ik toch had verwacht van PCS al zijnde
een grote speler op de build to order markt. Ook zijn de laatste versies hier niet te downloaden wat me erg verbaasd.

Concullega Obsidian bijvoorbeeld heeft zijn eigen update tools/software en die heb ik zelfs gekocht (€30) om er voor te
zorgen dat ik niet zelf continu achter drivers of wat dan ook aan moet. Als een laptop €2800 euro kost dan mag je toch
verwachten dat er enige ondersteuning is op dit vlak van de kant van PC Specialist? Het kan toch niet zo zijn dat ik de
"made by Notepad" website op clevo.com.tw in de gaten moet houden voor BIOS updates, of het forum van notebookreview
afdeling Sager en Clevo owners? Daarbij komt nog dat zelfs op clevo.com.tw de laatste BIOS versies niet verkrijgbaar zijn.
En Obsidian update zijn BIOS software, en andere software voor de gebruiker in haar/zijn account op de website, hier niet.

Het Clevo Control Center werkt niet naar behoren; de laptop draait altijd op 4.7 ook al kies je de "spaarstand".
Het overklokken van de grafische via CCC kaart werkt minimaal, core en memory zijn maar spaarzaam over te klokken
en daarbij zitten op deze MXM de core voltage, power limit, temp limit op slot? Via een achterdeur in de settings van
Afterburner kun je de core voltage unlocken maar thats it voor de 2070 in deze laptop. Geen power limit, geen temp limit
en dat terwijl de 2070 die in deze laptop zit makkelijk 175+ op de core en 700+ op de mem doet. En dan begin ik nog niet
eens over de verschillende CCC versies v2, v3 en v5... ???

De stock BIOS settings als PL1, PL2, TAU, etc. staan te raar ingesteld voor de stock clocks van 50, 50, 49, 49, 47, 47, 46, 46.
120W voor PL1 en 165W voor PL2 en TAU 96 sec is just odd, het ding vliegt binnen de korste keren in temperature of
power limit throttle. Intel zelf adviseert 95W voor PL1 en 120W voor PL2. Nu is de stock 165W prima want de processor
trekt zelfs meer dan dat namelijk ruim boven de 170W. ICCmax voor VRM's staat op 0 terwijl dit voor een 9900K gewoon
op 193A stock kan staan. 0 is auto maar als je wilt "spelen" met de clocks van je 2800 euro kostende high end laptop
als gamer zijnde dan verwacht je toch dat de laptop tenminste optimaal getuned is door de leverancier als je in je BIOS duikt.
Niets is minder waar.

Het "in de BIOS duiken" brengt me op het volgende... Waarom zit deze op slot? BIOS Instellingen zijn minimaal, ik had verwacht
een open BIOS te zien met meer instellingen (er is niet eens een cache ratio instelling) maar ik verwachte toch eigenlijk een Prema BIOS.
De BIOS zit op slot en er zijn niet eens XMP profielen beschikbaar. Het overklokken van het geheugen op 133x werkt niet.
Zodra je maar 1 stap omhoog, dus van 10x naar 11x, gaat alles op zwart na een reboot, geen enkele stap op 133x werkt.
Overklokken op 100x tot 3100MHz werkt wel maar het voltage sticked dan weer niet. Voltage van 1,2 naar 1,35 wordt niet vast gezet.

Als je handig met bent Throttlestop of XTU kom je een heel ver maar dit soort zaken moet/wil ik al in de BIOS moeten kunnen
doen en niet via Windows. Laat mij bepalen wat ik als basic settings wil (of tenminste een XMP voor het geheugen!) en van daar
uit tweak ik wel verder in XTU of Throttlestop.

Dus...

Nu vraag ik me dus af:

- Hebben de mensen die via pcspecialist.co.uk wel de beschikking over de laatste BIOS updates of wat dan ook in hun account?
- Heeft PC Specialist een tool beschikbaar voor het updaten van de BIOS/firmware bijvoorbeeld?
- Waarom zit de BIOS op slot? Is er geen open BIOS beschikbaar voor PCS klanten of een Prema BIOS? Waarom kunnen meerdere
Clevo build to order concullega's (zoals Obsidian, HIDEvolution, etc) dit wel bieden? Ik zie graag een BIOS waar ik wat mee kan, dat
wat er nu in zit is onder de maat voor een laptop van dit kaliber en prijs.

Er is veel meer uit deze laptop te halen dan de BIOS of CCC je doet laten geloven. All it needs is een betere open BIOS voor de enthousiast
zoals ik. Een goede tailored test voor de silicon tijdens testen bij PCS want elke CPU is anders zodat men het meeste er uit haalt zonder
dat de leek er last van heeft of ooit in de BIOS wil duiken en dat de enthousiast weet wat PCS al heeft achterhaald qua prestaties en hier
verder op kan bouwen. De 9900K die hier in zit draait makkelijk 2111 punten in Cinebench R15 en goede geforceerde koeling. dat geeft maar aan wat een potential deze laptop heeft.
 
Last edited:

johnij

Member
Ik heb ongeveer een week geleden een review geplaatst van mijn Octane VI het Engelse forum. Zie:


Daar heb ik mijn teleurstelling ge-uit over de ondersteuning. En ik kreeg van de moderators alleen maar te horen dat ik niet zo moest zeuren over mijn BIOS. En die moderators zijn notabene vrijwilligers die naar mijn mening een beetje te veel PCS fanboys zijn. Er wordt op geen enkele manier ingegaan op mijn bevinden. NIet één positieve reactie van hen op de vreemde zaken die ik heb gevonden, maar dat komt omdat zij helemaal niet weten wat er in zo'n laptop zit. Ook

Ik heb een heleboel achterhaald door zelf in de materie te duiken over de BIOS, want nergens is enige info te vinden. Mijn BIOS is niet van Clevo (PCS beweert Clevo te gebruiken) maar een custom PCS BIOS die in elkaar is gesleuteld uit allerlei Clevo BIOS versies tot aan v1.07.24. Mijn versie is een PCS BIOS v1.07.20TCPS, aan het TPCS is al te zien dat het geen Clevo BIOS is. Uit mijn eigen onderzoek ga ik er van uit dat PCS gestart is met het maken van een eigen BIOS voor de RTX variant in het Octane VI chassis gebruik makend van Clevo's v1.07.18. Vanaf dat moment hebben ze stukjes uit Clevo versies gehaald maar de belangrijke zaken Metldown en daarna nog 5 andere veiligheids risico's zijn nog steeds niet opgelost.

Je kunt zelf controleren of je ME versie iup to date is met de ME tool, zie https://downloadcenter.intel.com/download/28632/Intel-Converged-Security-and-Management-Engine-Intel-CSME-Detection-Tool. Daarnaast kun je checken of de BIOS in je laptop beveiligd is tegen Spectre, Meltdown en L1TF via Inpsectre. zie https://www.grc.com/inspectre.htm. Deze tool verteld je overigens ook of je Windows versie al op de hoogte is van Spectre en Meltdown.

Het is een wel een lange thread geworden mede omdat er veel bewijs dat er en hoop niet klopt aan deze BIOS, zoals beveiligings risico's die niet opgelost zijn bijvoorbeeld ook al waren die al beschikbaar in Clevo versies. Als je mijn hele lijst van opsommingen leest dan kun je zelf research doen naar wat er in je BIOS zit mocht je geen Octane VI hebben bijvoorbeeld. Als bovenstaane tools gaan gillen dat er iets fout zit dan kan ik je alleen maar aanraden via de PCS UK website contact op te nemen op je account onder My account -> Tech Support -> New Message en daar slecteer je Technical support in de dropdown en je order in de order nr. dropdown. Vermeld in de message (uiteraard in het Engels ;)) wat je hebt achterhaald en hopenlijk hebben ze een andere BIOS voor je.

Ik heb PCS UK inmiddels er op aangesproken en hoop snel antwoord te krijgen want er klopt niet veel van. Ik ben zelfs aan het overwegen om over te stappen naar een concurent vanwege het feit dat deze wel een open BIOS (Prema) hebben die te updaten is met nieuwe versies van hun eigen hand. Het kost me dan wel honderden euro's extra maar ik vind ondersteuning, veilig, en up to date zijn erg belangrijk. Vergeet ook niet dat de Brexit er aan zit te komen en wat dat misschien gaat betekenen aangaande garantie en de kosten mocht het ding kapot gaan en je moet het op sturen naar een land buiten de EU of wat dan ook...
 
Last edited:

Powerwolf

Moderator
Staff member
Moderator
Beste,

Bedankt voor je feedback.
De bios die wordt geinstalleerd op de Octane Clevo P775TM1-G laptop of andere laptops zijn een door Clevo voor PC specialist gecustomeerde Bios bestanden.
De Bios is een standaard bios waar het PC specialist logo en met wat default instellingen in zijn verwerkt. Een bios update voor laptops wordt door PC specialist niet direkt aangeboden aan onze klanten omdat het updaten van een bios risico vol kan zijn en het verkeerd flashen van een bios kan lijden tot permante beschadiging van de laptop, niet iedereen is natuurlijk een computer geek! Een bios update kan worden aangevraagd via de officiele kanalen als deze beschikbaar zijn voor ons, dus een mailtje naar [email protected] of pcspecialist.be was voldoende geweest om de juiste informatie te krijgen.
PCspecialist.nl is natuurlijk 1 en hetzelfde bedrijf dan wanneer je op de engelse website je vragen stelt.
Helaas heeft de R&D afdeling van PC Specialist niet de capiciteit of de mogelijk om eigen software te creeeren, we hebben dus geen software beschikbaar die drivers automatisch update of om bios in elkaar te zetten. Omdat wij verplichtingen hebben met verschillende leveranciers kunnen wij ook geen open bios of dergelijke beschikbaar stellen.


Als je verder vragen hebt mag je ook een mailtje sturen.;)
 

johnij

Member
Het niet aanbieden van een "easy installer" voor een BIOS is niet het punt ook al heeft Clevo dit wel gedaan in het verleden. Als je de documentatie van Clevo er op na leest dan hebben ze dat beleid een tijd geleden zelf gewijzigd, ik ga er van uit dat ze dit gedaan hebben omdat bijna elke reseller van Clevo zijn eigen BIOS versies maakt en het geen zin heeft om een stock Clevo online te zetten ook al zijn deze gewoon te downloaden via een repository van notebookreview forumleden die dat zelf bijhouden.

Het punt is dat ik een erg dure laptop heb gekocht met daarin een PCS BIOS die bestaat uit "stukjes" van verouderde Clevo versies tot aan 1.07.24. PCS heeft dus delen van elk van die versies gebruikt in hun eigen versie maar verzuimd bv belangrijke Intel CPU security flaws te patchen in hun aangepaste BIOS, ook al waren die op dat moment al beschikbaar.

Wat ik van belang vind is dat is je als bedrijf exotische laptops/PC's verkoopt met je daarin eigen low level software dan vind ik dat je ook de stap moet zetten om die mensen te voorzien van updates. Als ik bij PCS een PC koop met daarin een moederbord met de BIOS van de fabrikant van het moederbord zoals Gigabyte of Asus dan kan ik bij die fabrikant zonder er zelf om te moeten vragen de laatste stand van zaken krijgen.

Nu kan ik dat niet... Ik moet zelf gaan vragen of er een update is. U kunt niet van klanten verwachten dat ze weten hoe ze er achter moeten komen welke gaten er zijn gedicht. hoeveel PCS laptops met een eigen PCS BIOS zijn nog steeds niet beveiligd tegen Spectre/Meltdown? Ik denk dat heel veel klanten hier niet van op de hoogte zijn omdat ze niet weten dat die gaten er in zitten. De verantwoordelijkheid wordt bij de klant neergelegd, dat is de omgekeerde wereld. Als mijn auto een "update" nodig heeft omdat mijn airbags niet naar behoren zouden werken bij een ongeluk (ook al merk ik daar zelf niets van want ik heb nog geen ongeluk gehad) dan wordt ik door mijn dealer gebeld voor een update zodat deze wel naar behoren werken. Dat is het verschil...

Ik neem aan dat PCS een database heeft met klanten waarin staat wat ze hebben gekocht en aan de hand daarvan simpel een mail de deur uit kunnen doen met daarin de vermelding of ze contact willen opnemen omdat er een update beschikbaar is voor hun laptop en dat ze deze kunnen flashen.

Maar dan kom ik op het volgende punt en dat is dat mensen dan hun laptop kunnen bricken omdat ze het fout hebben gedaan. Maar dan wordt de verantwoordelijkheid bij de klant neergelegd. "Eigen schuld, dikke bult"? PCS verkoopt iets wat ze zelf als custom in elkaar hebben gezet, geven dan daarin geen duidelijke ondersteuning in welke vorm dan ook tenzij je er zelf om vraagt, maar als je niet weet dat je er om moet vragen hoe kom je daar dan achter? Men haalt de handen er dus van als af als klanten hun laptop bricken wanneer ze zelf om belangrijke update hebben gevraagd die PCS verzuimd te leveren om onduidelijke redenen. En ben je dan een leek dan word het je wel erg moeilijk gemaakt, en als het dus mis gaat is de garantie weg!? Je kunt je eigen verantwoordelijkheid niet bij de klant neerleggen. Ook geeks zijn in staat hun laptop/pc te bricken.

Zoals u al zei, niet elke computergek is een geek. Hoe komen die mensen achter het feit DAT er bv belangrijke updates zijn als ze hier niet van op de hoogte worden gesteld, maar ook niet weten dat ze om een update moeten vragen want hoe zouden ze dat ook moeten weten? Niet iedereen wil in een forum gaan spitten. En als ze er dan toch achter komen dat het wel beschikbaar is dan word het voor de niet geek het er ook niet makkelijker gemaakt om die updates uit te voeren met als een mogelijk gevolg een computer die niet meer werkt.

Sorry maar Ik vind het gewoon een vreemde gang van zaken...
 
Last edited:
Top